Βάσει έρευνας που διενήργησε το Εργαστήριο “Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου” του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, υπάρχουν καταναλωτικές συνήθεις που άλλαξαν προς το καλύτερο εν μέσω πανδημίας. Ο επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης είναι ο Δρ Προκόπης Θεοδωρίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Μάρκετινγκ.

Το προφίλ των συμμετεχόντων

Συμμετείχαν 1.603 άτομα (γυναίκες κατά 60,1% και άνδρες κατά 39,9%). Το 43,4% των νοικοκυριών που εκπροσωπήθηκαν στο ερωτηματολόγιο έχουν 4 μέλη. Οι συμμετέχοντες ανήκουν σε ευρύ φάσμα εισοδηματικής κλίμακας. Το 25,1% έχει μηνιαίο είσοδημα πάνω από 2.001 ευρώ, το 19% 1.500-2.000 ευρώ, το 26,1% 1.001-1.500 ευρώ, το 22,5% 501-1.000 ευρώ και μόλις το 7,2% έχει εισόδημα κάτω από 500 ευρώ το μήνα.

Αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες

Ένα ενδιαφέρον θετικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι το 38,2% των καταναλωτών προτιμά περισσότερο τα ελληνικά προϊόντα συγκριτικά με την εποχή πριν την κρίση. Επίσης, το 84,1% των καταναλωτών προτιμά τα ελληνικά προϊόντα όταν τα βρίσκει στο σούπερ μάρκετ. Το 54,3% αναγνωρίζει ότι τα ελληνικά προϊόντα υπερέχουν σε επίπεδο ποιότητας και το 39,1% σε επίπεδο τιμής. Ένα μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων είναι ουδέτερο ως προς τα συγκριτικά χαρακτηριστικά των ελληνικών προϊόντων έναντι των εισαγόμενων (39,2% όσον αφορά στην ποιότητα και 40,5% όσον αφορά στην τιμή).

Οι κερδισμένοι αυτής της εποχής είναι τα μαγαζιά της γειτονιάς, κάτι που φαίνεται και στις επιλογές των ίδιων των προϊόντων. Π.χ. “συνήθιζα να πηγαίνω στο σ/μ που είναι κοντά στην εργασία μου αλλά τώρα πηγαίνω σε αυτό στην γειτονιά μου με αποτέλεσμα να συναντώ και να αγοράζω ίσως νέα προϊόντα που δεν υπήρχαν στις επιλογές μου.”

Η δυσκολία των σούπερ μάρκετ, ιδιαίτερα στις αρχές της κρίσης, να ανταποκριθεί στις ανάγκες των καταναλωτών για αποστολή στο σπίτι ή τηλεφωνική παραγγελία ενίσχυσαν τη “γειτονιά”. Μίνι μάρκετ, μαγαζιά μαναβικής ή μικρά σούπερ μάρκετ της γειτονιάς εξυπηρέτησαν συνήθως ηλικιωμένους με τηλεφωνικές παραγγελίες και αποστολή στο σπίτι, ακόμη και στα αστικά κέντρα. Ταυτόχρονα, πάντως, όπως είναι αναμενόμενο, το 76,4% των ερωτηθέντων αύξησε τις ηλεκτρονικές αγορές του.

Δυστυχώς ο μεγάλος ηττημένος της υγειονομικής κρίσης για ευνόητους λόγους είναι η λαϊκή αγορά, αφού σχεδόν το 50% σταμάτησε να πηγαίνει.

Αποταμίευση και οικονομίες

Το 50% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα τώρα στο σούπερ μάρκετ σε σχέση με την εποχή προ κρίσης και το 33,3% το ίδιο με πριν. Λιγότερα από 50 ευρώ ανά επίσκεψη ξοδεύει το 21,8%, περίπου 50 ευρώ ξοδεύει το 34,2%, περισσότερα από 50 ευρώ το 31% και περισσότερα από 100 ευρώ το 13%. Όπως είναι λογικό, το 70% έχει αυξήσει σημαντικά τις προμήθειές του σε αντισηπτικά (υγρά και μαντηλάκια) και γάντια μίας χρήσης.

Μικρό ποσοστό δεν κάνει προσπάθειες αποταμίευσης αυτό το διάστημα (το 25,5%). Οι μισοί συμμετέχοντες προσπαθούν να αποταμιεύσουν (37,7% “συμφωνώ” - 7,2% “συμφωνώ απόλυτα”), ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό της τάξεως του 29,9% που εμφανίζεται ουδέτερο.

Δείτε όλα τα αποτελέσματα της έρευνας στο συνημμένο αρχείο.